Vilnius

15Gediminas Tower 2

Det har åter blivit dags för årets traditionella sparesa. I år är det Litauen som står på tur, som sista land ut i vår prova-på-spa-i-Baltikum-triss.

Egentligen är det nära att det inte blir någon sparesa i år. Vi är nämligen i Jordanien hela höstlovet. Inte kan vi väl då också åka till Litauen ett par veckor senare?

Men så blir det. En långhelg i månadsskiftet november-december bokas med SAS och vi behöver inte offra en endaste semesterdag. Det känns fint.

7Vilnius 3

Vilnius

Det blir uppstigning mitt i natten. Flyget till Vilnius går redan klockan 8 från Köpenhamn.

När vi bokar resan i augusti vet vi inte att vi bokat just den helg vi kommer behöva denna resa som mest. Det har verkligen varit en tung höst.

Flygresan tar inte mer än en dryg timme. Vi landar i Vilnius strax efter klockan 10 och eftersom vi inte har något bagage att hämta ut och ingen bryr sig om att vi nu anlänt landet står vi snart utanför flygplatsen och väntar på en taxi.

Ute lyser solen skarpt på en klarblå himmel och temperaturen visar ett par minusgrader.

Vi frågar taxichauffören vad det kostar att åka till hotellet. Ungefär 20 euro tror han. Det är också vad skylten bredvid hållplatsen säger. Så vi slår till. Att det sen kostar 23 euro är inget vi funderar över, även om vi tycker det är i saftigaste laget för de tjugo minuter resan in till stan tar.

Artis Centrum Hotels, Vilnius 10

Vi blir avlämnade framför Artis Centrum Hotels där vi ska bo två nätter.

Hotellet ligger mitt i Gamla Stan och vi kan checka in direkt när vi anländer. Vi lämnar in väskorna på rummet och ger oss direkt ut på stan. Här gäller det att utnyttja varje minut. Det är mycket vi ska hinna med.

2Vilniuskatedralen 6

Vi tar en stadskarta i hotellreceptionen och ger oss i väg.

Först vill vi hitta till Azia Spa där vi bokat behandlingar senare i kväll. Spaet ska ligga fyra minuter från hotellet enligt Google Maps. Det gör det säkert, men det tar nästan en timme innan vi hittar dit. Trots att vi har både vägbeskrivning och karta.

Problemet är att hela staden verkar vara full av kyrkor och förväxlar man den stora pampiga Vilniuskatedralen med en annan kyrka är det ju inte så konstigt att man inte får rätt på kartan.

2Vilniuskatedralen 3Vilniuskatedralen

Till sist hittar vi rätt. När vi nu vet var vi ska gå i kväll kan vi sätta i gång med att upptäcka resten av Vilnius. Nu vet vi dessutom hur vi ska hålla kartan.

Uzupis

Vi börjar med Uzupis, den självutnämnda lilla konstnärsrepubliken mitt inne i centrala Vilnius.

10Uzupis 1

Även om Uzupis har utropat sig till en självständig republik känner vi kanske inte direkt att vi kan lägga stadsdelen till vår samling av länder.

10Uzupis 410Uzupis 7

Uzupis är en riktigt charmig stadsdel där varenda liten vägg verkar vara dekorerad med  mer eller mindre vackra och fantasifulla konstverk.

10Uzupis 2510Uzupis 3310Uzupis 39

En promenad genom stadsdelen leder oss sen vidare ner mot de romersk-katolska kyrkorna St Anne och St Francis och Bernadine, två riktigt vackra och pampiga kyrkor bredvid floden Vilnia.

10Uzupis 46

Här blir vi stående en stund och tittar på alla vackra detaljer.

12St Annes Church 1Kyrkorna St Anne och St Francis och Bernadine

11Bernardine Church 4

Vi funderar ett tag på om vi ska vandra upp till monumentet Tre Kors som syns på kullen ovanför. Utsikten över Vilnius måste ju vara fantastisk en klar och stålande dag som denna. Men eftersom vi är alldeles för stelfrusna och nu dessutom börjar bli riktigt hungriga, bestämmer vi oss för att spara en eventuell promenad dit tills i morgon istället.

Nu vill vi hitta något mysigt ställe att äta på.

13Tre kors 0Tre kors

Det blir en god indisk måltid på mysiga Sues Indian Restaurant på torget mittemot Vilniuskatedralen innan vi går tillbaka till hotellet för att tina upp.

På kvällen är det dags för vårt första besök på Azia Spa.

På jakt efter gatukonst

Följande dag är det dags för mer utforskande av Vilnius.

Vi har bokat fler spabehandlingar senare under kvällen och då hoppas vi även att stadens julmarknad öppnar, men innan dess är det mycket vi vill hinna med.

Vi bestämmer oss för att leta efter stadens många kända gatukonstverk. Dels är gatukonst alltid trevligt att titta på, dels är det ett utmärkt sätt att få se delar av staden vi kanske annars inte skulle få se. På nätet har vi hittat en karta över de mest kända konstverken och med den i hand ger vi oss i väg.

Fast först en riktigt god frukostbuffé på hotellet.

20Vilniuskatedralen 3

I dag är himlen grå och det snöar lätt när vi kommer ut. Riktigt kallt är det också, trots att vi har klätt oss enligt väderleksprognosen på några minusgrader. Men med facit i hand hade ett underställ inte suttit fel.

Vi börjar med att vandra upp till Gediminas torn.

21Gediminas Tower 1021Gediminas Tower 12

Egentligen borde vi gått upp hit i går när solen strålade från en alldeles klarblå himmel. En gråmulen dag som denna är inte utsikten över Vilnius den bästa. Men det gör inte så mycket, det är ganska fint som det är ändå.

21Gediminas Tower 1521Gediminas Tower 35

Vi går ner igen och vidare över floden Neris.

Stora runda isflak flyter fram längs vattnet och fyller nästan hela floden. Vi har faktiskt aldrig sett något liknande.

22Vilniafloden 422Vilniafloden 1422Vilniafloden 628Vilnius 0

Det blir en ordentlig promenad längs floden innan vi till slut hittar ett av våra tilltänkta konstverk på två bropelare.

29Ernest Zacharevic 2Konstnär: Ernest Zacharevic

Med kartan i hand fortsätter vi sen vår promenad. Det är riktigt kallt i luften och fingrar och lår är mer eller mindre bortdomnade av den bitande kylan.

Nästa gatukonstverk hittar vi uppe på Tauras Hill.

31M-City 4Konstnär: M-City

32Tauras Hill 1

Ett par gatukonstverk senare bestämmer vi oss för att gå tillbaka till hotellet för att tina upp oss en smula innan vi fortsätter vår promenad.

37Frank Zappa 5Frank Zappa Memorial

37Frank Zappa 14

Det blir en snabb kopp kaffe på hotellrummet innan vi ger oss ut igen.

Nu går gatukonstletandet som på räls. I denna del av staden ligger de nästan på rad.

45Millo 3Konstnär: Millo

På den större gatan Pylimo Gatvé hittar vi flera gatukonstverk, bl a den kontroversiella Make Everything Great Again, föreställande presidenterna Putin och Trump som delar på en joint.

46Mindaugas Bonanu, Dominykas Ceckauskas 046Mindaugas Bonanu, Dominykas Ceckauskas 1 Konstnär: Mindaugas Bonanu

47Os Gemeos 3Konstnär: Os Gemeos

Vi passar också på att besöka saluhallen Halés Turgus när vi är i närheten. Lite besvikna blir vi dock. Vi hade nog förväntat oss mer. Det blir ett snabbt besök innan vi går ut igen.

48Saluhallen 0Saluhallen Halés Turgus

48Saluhallen 6

Ute börjar det nu att skymma och vi inser att vi inte kommer att hinna med mer gatukonst. Det får helt enkelt räcka med de vi redan sett.

50St Nicholas Church 2 - kopia

Vi går tillbaka ner mot den gamla huvudgatan Pilies Gatvé. Här finns restauranger, cafér och mysigt julpyntade affärer.

41Vilnius 13

Tillbaka på hotellet är planen att inviga hotellets yttepyttiga lilla spaavdelning.

Eftersom vi är alldeles djupfrysta efter våra timmar ute på stan ser vi nu framemot att få sitta en stund i den varma bubbelpoolen och tina upp. Kanske en stund i bastun på det?

Det är bara det att poolen visar sig vara iskall, den tillhörande bubbelpoolen likaså. Och bastun är så liten att vi med nöd och näppe får plats, vi och den andra hotellgästen som också är här.

Artis Centrum Hotels, Vilnius 17Iskall!

Nä, det här känns totalt omysigt. Det får räcka med spabehandlingarna vi bokat på Azia Spa senare i kväll. Tina upp får vi göra på hotellrummet.

Vilnius Julmarknad

Efter en stund på hotellrummet är det dags att ge sig ut på stan igen. Ute har det nu börjat snöa.

Julmarknaden har öppnat, men det stora julgranen har fortfarande inte tänts. Det spelas julmusik så det dånar mellan husen. Julstämningen är det verkligen inget fel på.

Julmarknad Vilnius 14

Hela torget är fullt av människor som står och väntar på att granen ska tändas.

Julmarknad Vilnius 30

Själva har vi inte tid att vänta på julgransinvigningen. Klockan är snart 19.30 och våra spabehandlingar väntar.

Läs mer om spaet här: Azia Spa – en spaupplevelse i Litauen

När vi kommer ut möts vi av den tända granen. En riktigt pampig gran. Människorna på torget har skingrats, men det är fortfarande trångt på gatorna.

Julmarknad Vilnius 44Julmarknad Vilnius 59Julmarknad Vilnius 50

Vi går ett par varv på julmarknaden som är ganska liten. Dricker varsin mugg varm glögg och tittar på granen. Det snöar fortfarande.

Julmarknad Vilnius 71

Till sist känner vi oss klara med julmarknaden och vi går tillbaka till hotellet.

Julmarknad Vilnius 77

I morgon åker vi hem igen. Trots att vi inte varit borta så länge så har vi hunnit med en hel del. Egentligen går det inte att jämföra med våra tidigare spaupplevelse i Baltikum; Hotel Jurmala Spa – en spaupplevelse i Lettland och Tallinn Viimsi Spa Hotel – en spaupplevelse i Estland eftersom vi inte bor på ett renodlat spahotell denna gång. Men som upplevelse tycker vi nog att Vilnius slår sina grannar.

Hit åker vi gärna igen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )